Komórka odpowiedzialna: Zespół Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Starszym

 

co można uzyskać przystępując do Programu

 

Celem Programu Mieszkanie dla absolwenta jest wsparcie rozpoczynających niezależne życie absolwentów z niepełnosprawnością, kończących naukę we wszystkich typach szkół, poprzez dofinansowanie wynajmu mieszkań. Program ten ma jednocześnie motywować do aktywności na rynku pracy.

Dofinansowanie wynajmu mieszkań udzielane jest maksymalnie na okres 36 miesięcy i dotyczy wszystkich kosztów ponoszonych przez beneficjenta wymienionych w umowie najmu i wynosi:

→ od 1 do 12 miesiąca – 100% kosztów najmu
→ od 13 do 24 miesiąca – 70% kosztów najmu
→ od 25 do 36 miesiąca – 40% kosztów najmu.

 

 

Kto może skorzystać z Programu Mieszkanie dla absolwenta

 

Beneficjentem może być osoba, która: 

- posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, także w stopniu umiarkowanym lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu również na równi z orzeczeniem 
o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;

- posiada status absolwenta szkoły podstawowej, ponadpodstawowej (wszystkich typów szkół) lub szkoły wyższej, uzyskany w okresie 36 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;

- posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

- złoży oświadczenie o braku możliwości zamieszkania w miejscowości realizowania aktywności zawodowej;

- złoży oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.

 

Dodatkowe warunki związane z umową najmu nieruchomości:
→ beneficjent musi faktycznie mieszkać w wynajmowanym lokalu;
→ na każdego najemcę (może być jeden lub kilku) nie może przypadać mniej niż 20 m2 powierzchni użytkowej;
→ umowa najmu musi zostać sporządzona na piśmie, a beneficjent musi być wskazany w niej jako najemca lub jeden z najemców;
→ w umowie najmu podpisanej przez wszystkie strony powinna być podana wysokość czynszu oraz innych opłat, jeśli występują;
→ czynsz powinien być wnoszony przez beneficjenta na wskazany w umowie najmu rachunek bankowy.

 

 

Co należy złożyć, aby skorzystać z Programu:

 

⇒ wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami:

- orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, także w stopniu umiarkowanym;


- skan dokumentu potwierdzającego status absolwenta;


- oświadczenie o braku możliwości zamieszkania w miejscowości realizowania aktywności zawodowej;


- oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.

 

 

Jak i gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych:

 

 

Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania limitu środków.

Składanie wniosków odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną w > Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) 

Informacje na temat działania systemu SOW dostępne są w zakładce o SOW.

 

Szczegóły dotyczące warunków uczestnictwa w programie, przyznawania dofinansowania i jego wysokości dostępne są na stronie PCPR oraz na stronie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.