Zespół ds. Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych
XMLTreść
adres: | ul. Ślusarska 4A, 84-230 Rumia |
kierownik | Bartosz Dzięcielski |
numer telefonu: | 58 671 70 51 |
e-mail: | placowki@pcprwejherowo.pl |
Zespół ds. Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych składa się z trzech wyodrębnionych placówek opiekuńczo-wychowawczych:
→ Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza - Ognisko Wychowawcze im. Kazimierza Lisieckiego „DZIADKA" Nr 1 w Rumi,z siedzibą w Rumi przy ul. Ślusarskiej 4,
→ Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza - Ognisko Wychowawcze im. Kazimierza Lisieckiego „DZIADKA" Nr 2 w Rumi,z siedzibą w Rumi przy ul. Ślusarskiej 4a,
→ Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza - Ognisko Wychowawcze im. Kazimierza Lisieckiego „DZIADKA" Nr 3 w Rumi,z siedzibą w Rumi przy ul. Ślusarskiej 4b.
dla których Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wejherowie zapewnia wspólną obsługę organizacyjną, administracyjną i finansową.
Placówki spełniają wszystkie wymagania standardowe, wskazane w przepisach ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz. U. 2022 r. poz. 447 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720).
→ organizowanie i nadzorowanie pracy ognisk wychowawczych z upoważnienia Dyrektora PCPR,
→ organizowanie pracy z rodzicami biologicznymi w celu powrotu wychowanków do domów rodzinnych,
→ organizowanie pracy sekcji specjalistów wspierających wychowanków ognisk wychowawczych i ich rodzin,
→ prowadzenie dokumentacji wychowanków, o której mowa w rozporządzeniu w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej w zakresie pracy specjalistów,
→ prowadzenie ewidencji dzieci umieszczonych w ogniskach wychowawczych,
→ udział w opracowywaniu i realizowaniu planów pomocy dzieciom,
→ podejmowanie we współpracy z ogniskami wychowawczymi zintegrowanych i interdyscyplinarnych działań mających na celu powrót dzieci do rodzin biologicznych,
→ przestrzeganie praw dzieci zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka,
→ sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości o wychowankach umieszczonych w ogniskach wychowawczych,
→ prowadzenie spraw związanych z żywieniem wychowanków w ogniskach wychowawczych,
→ organizowanie szkoleń, w tym superwizji dla kadry wychowawczej ognisk wychowawczych,
→ współudział w tworzeniu i realizacji Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej oraz Powiatowego Programu dla Usamodzielniających się Wychowanków „Drogowskaz do Samodzielności”, Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych,
→ współpraca ze środowiskiem lokalnym, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi,
→ inicjowanie rozwiązań usprawniających pracę ognisk wychowawczych,
→ prowadzenie bazy danych zawierającej informacje o dzieciach umieszczonych w ogniskach wychowawczych, rodzicach biologicznych tych dzieci oraz informacje o terminach zespołów ds. okresowej oceny sytuacji dziecka i alimentacji na rzecz dziecka umieszczonego w instytucjonalnej pieczy zastępczej,
→ podejmowanie i organizowanie działań integrujących środowisko ognisk wychowawczych,
→ dbałość o dobry wizerunek ognisk wychowawczych w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem sąsiedztwa mieszkańców,
→ współpraca z Zespołem Finansowo-Księgowym w zakresie wydatkowania środków i planowania budżetów ognisk wychowawczych,
→ współpraca z Zespołem Organizacyjnym w zakresie zamówień publicznych i administrowania pracy ognisk wychowawczych,
→ współpraca z Zespołem ds. Instytucjonalnej Pieczy Zastępczej w zakresie kierowania dzieci do placówek, udziału w okresowej ocenie sytuacji dziecka, kompletowania i przekazywania dokumentacji umieszczanych dzieci zgodnie z art. 38a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
→ współpraca z Zespołem ds. Świadczeń w zakresie przyznawania świadczeń dla usamodzielniających się wychowanków ognisk wychowawczych,
→ występowanie do właściwych organów w zakresie świadczenia wychowawczego i świadczenia „ Dobry start”,
→ współpraca z Zespołem Interwencji Kryzysowej w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
→ zapewniają dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokajają jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne;
→ realizują przygotowany we współpracy z asystentem rodziny plan pomocy dziecku;
→ umożliwiają kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej;
→ podejmują działania w celu powrotu dziecka do rodziny;
→ zapewniają dziecku dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;
→ obejmują dziecko działaniami terapeutycznymi;
→ zapewniają korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych.